MODEL MAĞAZACILIK SİSTEMİ
Mağazacılığın
henüz yaygın bir okulu olmadığı için doğrular, tecrübelerden veya rakiplerden
yada dünyadaki uygulamalardan yola çıkarak ortaya konulmaya çalışılmaktadır.
Ticaret
ne şekilde yapılırsa yapılsın amacı kâr etmektir. Kâr etmenin olmazsa
olmazlarından bir tanesi de sistem kurmak ve kişilere dayalı bir işletme yerine
sisteme dayalı bir işletme mantığı güdülmesidir. Kişiler gelip geçicidir.
İşletmelerde de devamlılık esas olduğuna göre kişiler değişse bile sistem
işlemeye devam etmelidir.
İşletmenin
devam etmesi için sistemin katkısı % 70 ise kişilerin katkısı % 30 dur.
Kişilerin katkısı oluşturulacak sistemin sağlıklı bir şekilde yürütülmesi ve
işletmeye yada sisteme katacağı artı değerlerdir.
Mağazacılıkta
başarının altında yatan önemli faktörlerden bir tanesi iyi yer seçmektir. Yeri
iyi seçilmemiş bir mağazadan başarı, ciro ve kâr beklemek hayaldir. Daha sonra
mümkün olduğunca kaliteden de taviz vermeden işletme ve kullanım amaçlı olarak
bina en ucuz bir şekilde yapılmalıdır. Çünkü fizibilitesi iyi yapılmış ve bina
maliyeti asgari seviyede gerçekleşmiş olan bir işletmenin geri dönüşü de o
kadar kısa olur ve kâra geçer. ( Tahmini yatırımın geri dönüş süresi 3 ila 7
yıl arsında değişir )
Ayrıca
mağazanın bulunduğu yerin ekonomik, kültürel ve örfsel özellikleri yanında
hitap edilecek müşteri kitlesi de dikkate alınarak mağazanın reyon ve bölümler
bazında yerleşim, teşhir, tanzimi yapılmalıdır. Bu yapılırken sevkıyat sıklığı
ve uzaklıkta dikkate alınarak yeterli büyüklükte depo yapılmalıdır. Yeterli
otoparkta olmazsa olmazlardan birisidir.
Sıra
personel teminine gelince işin ehli olan tecrübeli ve o bölgeden seçim
yapılmalıdır. Böylece dışarıdan getirilen personel maliyetleri ortadan kalkar.
Mağaza açılmadan önce iş, görev ve yetki tanımları açık ve net bir şekilde
yapılmalıdır. Hangi durumda neler yapılabileceğini ve nereye başvurabileceğini
gösteren el kitapçıkları ile bunların karşılığında uygulanacak mükâfat ve
verilebilecek cezalar belirtilmelidir.
Sistem,
mağaza teşhir, tanzim ne kadar iyi olursa olsun neticede insan faktörü ön plana
çıkmaktadır. Personel iyi eğitilmeli ve açılacak mağazaların personeli önceden
eğitime alınmalıdır. İyi bir sistem kurulursa iş, görev ve yetkiler iyi
tanımlanırsa insan faktörü de o derecede yerine oturacaktır. Kilit noktalardaki
personele ve yöneticilere piyasayla paralel iyi ücret verilmelidir ki
motivasyon iyi sağlanabilsin ve kalifiye personel rakiplere kaçmasın. Diğer
işler için Gerekirse part-time eleman alınmalıdır. Yöneticiler mümkün olduğunca
içeriden yetenekli ve başarılı personelden seçilerek başarılı çalışanlar
özendirilmelidir. Terfi ve tayinler, yönetim şeması iyi tanımlanarak açık ve
net bir şekilde belirtilmelidir ki kariyer planlama yapılabilsin ve şirket
sadakati artsın. Ayrıca motivasyonun sağlanması ve şirket içi huzursuzluğun
giderilmesinde en önemli faktör adaletli davranmaktır.
Birde
eleman seçiminde mağaza müdürünün hatta gerekirse bölüm müdürlerinin görüşleri
alınmalıdır. Böylece yetersiz veya uygun olmayan personel seçimiyle ilgili
gelebilecek olumsuzluklar ve iç anlaşmazlık, huzursuzluk önlenmiş olur.
Sahiplenme ve sorumluluk duygusu artar.
Geniş
bir alanda faaliyet gösteren zincir mağazalarda merkezden yönetim yerine,
yerinden yönetim tercih edilmeli, iyi bir oto kontrol ve denetim mekanizması
oluşturulmalıdır. Ayrıca yönetici ve müdürlere sorumluluklarıyla paralel
doğrultuda yetki ve inisiyatif kullanma hakkı verilmelidir ki hesap
sorulabilsin sorumlular belirlenebilsin ve aynı hatalar yapılmasın.
Model
bir mağaza oluşturularak iş eğitiminden kurum kültürünün verilmesine, iş
standartlarının belirlenmesine kadar çok amaçlı olarak kullanılmalıdır. Böylece
verilen eğitimlerde daha iyi anlaşılır ve kalıcı olur.
Alınan
kararların ve bulunan çözümlerin mutlaka uygulanması sağlanmalı ve takip
edilmelidir. Unutulmamalıdır ki iyi yönetici çok bilen değil, bildiğini en kısa
sürede uygulayandır.
Eğitim
en üstteki yöneticiden başlayarak aşağıya doğru uygulanmalıdır ki aynı dil
konuşulabilsin ve frekanslar tutsun. Eğiticilerin eğitimi sağlanarak öncelikle
hizmet içi eğitime ağırlık verilmelidir.
Mağaza
personeline öncelikli olarak pratikte kullanılacak marketçiliğin püf noktaları
olan ( ör: ucuz fiyatlı ürünlerin altta, orta fiyatlı ürünlerin ortada, pahalı
ürünlerin üst raflara konulması, teşhirde küçükten büyüğe doğru ürünlerin
dizilmesi, büyük ürünlerin duvar kenarlarına yerleştirilmesi, etiketlerin
okunacak büyüklükte olması, ürünlerin son kullanma tarihlerine göre dizilmesi
v.s gibi ) bilgiler öğretilmelidir.
Üst
yönetim tarafından yapılan toplantılar ve alınan kararlar alttakilerle
gerektiği kadar paylaşılmalıdır ki uygulamalar biraz daha hızlı olsun ve
sonuçlarda sahiplenilsin.
Ayrıca
şirket içi bilgi akışı ve açıklaması yetersiz olursa bu açıklık ve boşluk
dedikodu ve fısıltı gazetesi tarafından doldurulacaktır. Böylece iç çekişmeler
ispiyonculuk, fitnecilik artacaktır.
Selâmlarımla
Necmettin KURU
Pazarlama ve Yönetim Danışmanı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder