İNSANLAR NEDEN ALIŞVERİŞ YAPAR?
Bu soruya cevap vermeden önce
alışverişi bir tarif edelim:
“Alışveriş” kavramı en kısa tanımıyla;
bir mal karşılığında bir bedel ödeme işidir.
Amerikalı Psikolog Abraham Maslow’un
dediği gibi insanlar birtakım ihtiyaçlara gereksinim duyarlar. Maslow bu
gereksinimleri de şu şekilde kategorize etmektedir. 1. Fizyolojik gereksinimler
2. Güvenlik gereksinimi 3. Ait olma gereksinimi 4. Sevgi, sevecenlik
gereksinimi 5. Saygınlık gereksinimi 6. Kendini gerçekleştirme gereksinimi
Bütün İnsanlar hayatlarını devam ettirebilmeleri,
bulundukları sosyal çevrede saygın bir yer edinebilmeleri için çeşitli şeylere
ihtiyaç duyarlar. İnsanlar bu ihtiyaçlarını önemine göre sıralayarak acil,
önemli, öncelikli diye kademe kademe karşılamaya çalışırlar. Bu ihtiyaç karşılama,
giderme faaliyetinin önemli bir kısmını da bir şeyler alarak veya satarak
gerçekleştirmek durumundadırlar. Bu nedenle alışveriş insanlığın ilk
çağlarından beri vardır ve insanların hayatındaki en önemli kavramlardan birisidir.
Bunun için satış görevlileri, müşterilerin alışveriş anlayışını iyi analiz
ederek ona göre satış teknikleri geliştirmeleri gerekmektedir.
Alışveriş paranın olmadığı ilk çağlarda değiş
- tokuş (mal mübadelesi- takas ) yöntemiyle gerçekleşmekteydi. Bunun günümüzdeki
modern versiyonuna “ Barter” diyorlar.
Alışveriş, günümüzde para ve kredi
kartlarıyla habire şekil değiştirse de amaç, ihtiyaçları karşılamak, bunu
yaparken de zevk almak, mutlu olmak, sonuçta kârlı çıkmaktır. İnsanlar bazen
stres atmak, içindeki duygusal boşlukları doldurmak, özentilerini gidermek,
sosyalleşmek, aidiyet duygusunu hissetmek ve hatta tatmin olmak içinde
alışverişe çıkmaktadırlar.
Kriz dönemlerinde insanlar hayat
standartlarını ve alışkanlıklarını kolayca terk edemediklerinden dolayı, gelir
seviyeleri de düşünce alışveriş tutkularını yerine getirmek için marketlerden
yine eskisi gibi keyifle alışveriş sepetlerini doldurmuş, sonra da ödeme
güçleri olmadığı için kasaların başında bırakıp gitmişlerdir.
Eskiden alışverişler için belli
tanıdık bildik yerlere gidilir, oralardan yapılırdı, ve ağırlıklı olarak
ihtiyaç karşılamak yönündeydi. Bu süreç 90’lı yıllara kadar devam etmiştir. Bu
yıllardan sonra tüketimi teşvik edici reklâmlar ve günümüzde özellikle büyük
süper ve hipermarketlerin, alışveriş merkezlerinin açılmasıyla birlikte, alışveriş
sadece ihtiyaç karşılamadan çıkmış, sosyal, kültürel ve eğlence boyutunu da
içine almıştır. Alışveriş merkezleri insanların tek çatı altında bütün
ihtiyaçlarını bir arada bulabileceği, bunu yaparken de mutlu olacağı, huzur
keyif alacağı, neşeleneceği, eğleneceği mekânlar haline gelmiştir. Bu sebeple
alışveriş merkezleri gıda, giyim, beyaz eşya, zücaciye, mobilya gibi temel
ihtiyaçların yanı sıra, bowling, sinema, cafe, restaurant, çocuk oyun alanı, vb. gibi yeme
içme, eğlenme ihtiyaçlarını da karşılayabileceği mekânlar haline gelmiştir. Bu
yeni gelişim herkese, herkesime hitap eden mekânlara gitmeyi gündeme getirmiş,
alışverişe kişiler aileleriyle - çocuklarıyla ve daha çok hafta sonları gitmeye
başlamış; toplu alışverişler ağırlık kazanmıştır.
Alışverişin yeni gelişen ve değişen konseptiyle
perakendeciler, çevreci, sportif faaliyetlerle, sosyal sorumluluğa da katkıda bulunmak
üzere alışverişlerde ve kampanyalarda eğitim kurumlarına, sosyal amaçlı kamu ve
özel kurumlara yapılan alışverişlerden kaynak aktararak destek olmaya
başlamışlardır. Hatta işi daha da ileriye götüren firmalar çekiliş ve şans
oyunlarını aracı olarak kullanarak satışlarını arttırma yoluna gitmişlerdir.
İnsanları bir ürünü satın almaya
yönelten sebepler farklıdır. Kişiye göre değişebilen bu sebepler tespit edilip
satışı ona göre yönlendirerek, daha olumlu sonuçlara ulaşılabilinmektedir.
Alışveriş sebebi herkese göre farklı olabilmekle beraber, insanlar genellikle
şu sebeplerle alışveriş yaparlar :
- İhtiyaçlar
( Yeme, İçme, giyinme… )
- Zaman geçirmek
- Hayatı
kolaylaştırmak, fayda sağlamak
- Sosyalleşmek
- Aidiyet
duygusu, kaynaşma
- Yalnızlıktan
kurtulmak
- Prestij
sağlamak
- Hediye
etmek
- Gösteriş,
hava atmak
- Ucuzluk,
indirimler
- Farklı
olmak
- Eğlenmek,
keyif almak
- Beğenilmek
Satış görevlilerine düşen, müşterinin
alışveriş sebebini, soracağı sorularla öğrenerek, alışveriş sürecini o yönde
geliştirmektir.
Bol Müşterili, bol
kazançlı
günlere……
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder