Satın almanın önemi ve püf noktaları 1. Bölüm
Yeni
yıl yaklaşıyor ve şirketlerde mevcut yıl kapatılmaya hazırlanırken, yeni yıl
satın alma stratejileri ve yıllık görüşmeleri için hazırlık yapılmaya başlamak
içinde ideal bir dönem. Satın alma çok önemli ve geniş yer verilmesi gereken
bir konu olduğundan, bu konuyu 2 bölüm halinde sizlere
aktarmaya çalışacağım.
İyi
bir satın alma yapabilmek için önce kendimize doğru soruları sorarak işe
başlamalıyız.
* Satın almayı neye göre yapmalıyız? Satın
alma yaparken önce şu soruyu sormalıyız? Satmak için mi satın almalı? Yoksa almak
için mi satın almalı? En doğru cevap satmak için satın almalıyız. Çünkü
satamadığınız bir ürünü almak (ne kadar cazip koşullarda alırsanız alın) rafta
gereksiz yere yer işgal eder, gizli satış kaybına sebep olur ve size kâr
getirmez. Satın alma organizasyonu mağazacılığın temel omurgasını oluşturur. “Alırken
kazanılır” sözü gerçeğin en kısa ifade edilmesidir. Dünyadaki uygulamalara
baktığımızda ticaret tamamen global ve mobil bir hal alırken, satın alımları
güçlü kılabilmek için farklı Avrupa firmaları satınalım birliği ile daha çok
avantaj elde etmek için yarışırken, bizde bu konu da tam bir güç birliğinden
bahsetmek oldukça güçtür. Herkes kendi satın almasını yapmaya çalışmaktadır. Son
dönemlerde Perakende Konferanslarında ve organizasyonlarında buna benzer güç
birleşimlerinden, kooperatifleşmelerden sık bahsedilir olsa da, şu an için
somut bir gelişme görülmemektedir. Aslında böyle bir yapılanma ve güç birliği
sağlanmış olsa, iyi bir organizasyon yapısı ile ve gereksiz harcama
kalemlerinin ortadan kaldırılması yoluyla verimlilik ve kârlılıkta çok ciddi
artışlar kaydetmek mümkün olacaktır. Şöyle ki doğru bir satın alma
plânlamasıyla mağazacılıktaki saha kârlılığından en az 2 kat daha fazla kâr
elde etmek mümkündür. Tüketicinin küreselleştiği, ticaretin ve ticaretin
sınırlarının ortadan kalktığı bir Dünyada geleceği planlayan ve hedefleyen
organizasyonlar başarılı olacak ve ayakta kalacaklardır.
* Perakende sektörü için satın alma sürecinin
doğru yönetilmesinin önemi nedir? Satın alma sürecini doğru yönetmek demek;
tazelik, hijyen ve güvenilir ürünler satmak başta olmak üzere; iyi fiyatla satın
alma yapmak, piyasayı doğru, zamanında ve iyi okumak, fiyat artışlarını önceden
öngörmek ona göre ürün tedarikli çalışmak, nakliye masraflarını azaltmak(en az
%2 lik marj demek),ürüne ve gruplara göre kâr marjlarını doğru yönetmek, esnek
olabilmek, müşteri beklentilerine zamanında cevap verebilmek, ana kalem ve
sirkülasyonu hızlı olan ürünleri merkezi depodan çalışmak, diğer satış
sirkülasyonu düşük, çabuk bozulabilen ürünleri firmalardan direk reyonluk
çalışmak, yok satmamak, 80’ne 20 kuralını göz ardı etmeyerek optimum
çeşitliliği sağlamak, ürün performansını ve stokları doğru yönetmek demektir.
*
Satın almada planlamanın önemi nedir? Öncelikle işletmelerin m2 alanları,
satış hacimleri, finansal satın alma güçleri, depo büyüklüğü, tedarikçilerin sevkiyat
sıklığı, hedef müşteri kitleleri, kaç çeşit ürün ile çalışılacağı, mağazalarının
konumları, konseptleri nasıldır? ona bakılmalı, sonra oturup satın alma
plânlaması yapılmalıdır. Satın alma organizasyonu sağlamak, organizasyonun
hedeflerini belirleyip konsepte uygun ürün çeşitlerini belirlemek, en çok ciro
ve satış yapılan ürünlerin satın alması için alternatif çalışmalar yaparak ürün
tedarik edecek firmaları bulup, en karlı ve avantajlı çalışma koşullarında
anlaşmalar yapmak ve bu durumdan emin olmaktır. Anlaşmaların yıllık olarak ve
hedefler belirlenerek yapılması. Reyon, bölüm ve mağazalar için aylık, yıllık
ve uzun vadeli satış hedeflerinin belirlenmesi, bu hedeflere ulaşılmasını
sağlayacak aktivite, aksiyon, katalog, vb. organizasyonların firmalarla
görüşülmesi ve uygulanması, uygulama sonuçlarının takip edilerek başarılı ve başarısız
uygulamaların değerlendirilmesi, sonuçların kontrolü yapılmalıdır. Her yıl
satın alma koşullarının yenilenmesi, geliştirilmesi, en iyi koşulların sağlanması, yıllık
anlaşmalar haricinde tüm önemli marka ve firmalarla sürekli görüşmeler yaparak
müşterilerimize en iyi promosyon avantajlarını sağlayarak müşteri bağımlılığına
katkı sağlanmalıdır.
2. bölümü bayramdan sonra yayınlayacağım, şimdiden iyi bayramlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder