1 Ekim 2014 Çarşamba

SATIN ALMANIN PÜF NOKTALARI

Satın almanın önemi ve püf noktaları 1. Bölüm
            Yeni yıl yaklaşıyor ve şirketlerde mevcut yıl kapatılmaya hazırlanırken, yeni yıl satın alma stratejileri ve yıllık görüşmeleri için hazırlık yapılmaya başlamak içinde ideal bir dönem. Satın alma çok önemli ve geniş yer verilmesi gereken bir konu olduğundan, bu konuyu 2 bölüm halinde sizlere aktarmaya çalışacağım.
            İyi bir satın alma yapabilmek için önce kendimize doğru soruları sorarak işe başlamalıyız.  
* Satın almayı neye göre yapmalıyız? Satın alma yaparken önce şu soruyu sormalıyız? Satmak için mi satın almalı? Yoksa almak için mi satın almalı? En doğru cevap satmak için satın almalıyız. Çünkü satamadığınız bir ürünü almak (ne kadar cazip koşullarda alırsanız alın) rafta gereksiz yere yer işgal eder, gizli satış kaybına sebep olur ve size kâr getirmez. Satın alma organizasyonu mağazacılığın temel omurgasını oluşturur. “Alırken kazanılır” sözü gerçeğin en kısa ifade edilmesidir. Dünyadaki uygulamalara baktığımızda ticaret tamamen global ve mobil bir hal alırken, satın alımları güçlü kılabilmek için farklı Avrupa firmaları satınalım birliği ile daha çok avantaj elde etmek için yarışırken, bizde bu konu da tam bir güç birliğinden bahsetmek oldukça güçtür. Herkes kendi satın almasını yapmaya çalışmaktadır. Son dönemlerde Perakende Konferanslarında ve organizasyonlarında buna benzer güç birleşimlerinden, kooperatifleşmelerden sık bahsedilir olsa da, şu an için somut bir gelişme görülmemektedir. Aslında böyle bir yapılanma ve güç birliği sağlanmış olsa, iyi bir organizasyon yapısı ile ve gereksiz harcama kalemlerinin ortadan kaldırılması yoluyla verimlilik ve kârlılıkta çok ciddi artışlar kaydetmek mümkün olacaktır. Şöyle ki doğru bir satın alma plânlamasıyla mağazacılıktaki saha kârlılığından en az 2 kat daha fazla kâr elde etmek mümkündür. Tüketicinin küreselleştiği, ticaretin ve ticaretin sınırlarının ortadan kalktığı bir Dünyada geleceği planlayan ve hedefleyen organizasyonlar başarılı olacak ve ayakta kalacaklardır.
* Perakende sektörü için satın alma sürecinin doğru yönetilmesinin önemi nedir? Satın alma sürecini doğru yönetmek demek; tazelik, hijyen ve güvenilir ürünler satmak başta olmak üzere; iyi fiyatla satın alma yapmak, piyasayı doğru, zamanında ve iyi okumak, fiyat artışlarını önceden öngörmek ona göre ürün tedarikli çalışmak, nakliye masraflarını azaltmak(en az %2 lik marj demek),ürüne ve gruplara göre kâr marjlarını doğru yönetmek, esnek olabilmek, müşteri beklentilerine zamanında cevap verebilmek, ana kalem ve sirkülasyonu hızlı olan ürünleri merkezi depodan çalışmak, diğer satış sirkülasyonu düşük, çabuk bozulabilen ürünleri firmalardan direk reyonluk çalışmak, yok satmamak, 80’ne 20 kuralını göz ardı etmeyerek optimum çeşitliliği sağlamak, ürün performansını ve stokları doğru yönetmek demektir.

 * Satın almada planlamanın önemi nedir? Öncelikle işletmelerin m2 alanları, satış hacimleri, finansal satın alma güçleri, depo büyüklüğü, tedarikçilerin sevkiyat sıklığı, hedef müşteri kitleleri, kaç çeşit ürün ile çalışılacağı, mağazalarının konumları, konseptleri nasıldır? ona bakılmalı, sonra oturup satın alma plânlaması yapılmalıdır. Satın alma organizasyonu sağlamak, organizasyonun hedeflerini belirleyip konsepte uygun ürün çeşitlerini belirlemek, en çok ciro ve satış yapılan ürünlerin satın alması için alternatif çalışmalar yaparak ürün tedarik edecek firmaları bulup, en karlı ve avantajlı çalışma koşullarında anlaşmalar yapmak ve bu durumdan emin olmaktır. Anlaşmaların yıllık olarak ve hedefler belirlenerek yapılması. Reyon, bölüm ve mağazalar için aylık, yıllık ve uzun vadeli satış hedeflerinin belirlenmesi, bu hedeflere ulaşılmasını sağlayacak aktivite, aksiyon, katalog, vb. organizasyonların firmalarla görüşülmesi ve uygulanması, uygulama sonuçlarının takip edilerek başarılı ve başarısız uygulamaların değerlendirilmesi, sonuçların kontrolü yapılmalıdır. Her yıl satın alma koşullarının yenilenmesi, geliştirilmesi,  en iyi koşulların sağlanması, yıllık anlaşmalar haricinde tüm önemli marka ve firmalarla sürekli görüşmeler yaparak müşterilerimize en iyi promosyon avantajlarını sağlayarak müşteri bağımlılığına katkı sağlanmalıdır.
2. bölümü bayramdan sonra yayınlayacağım, şimdiden iyi bayramlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder