CİRO MU YOKSA
KÂRLILIK MI??
Günümüz
perakendesinde pek çok işletmecinin kendisine sorduğu veya sorması gerektiği en
önemli sorulardan birisi şudur? Ciro mu, yoksa kârlılık mı? Büyüyen bir
organizasyonda elbette ikisinin de ayrı ayrı önemi vardır, lâkin büyüme
özellikle kendi öz sermayesiyle değilse, dışarıdan kaynak kullanımı mevcutsa
mutlaka kârlılık olmalıdır. Kârsız cironun sürdürülebilir olma ihtimali
sıfırdır. Özellikle Yerel zincirler ulusallarla rekabet edebilme adına yerinde
durmamak için şubeleşmek ve büyümek zorundadırlar. Bunu yaparken de çoğu zaman
içinde bulunulan zorunluluktan dolayı büyüyeyim derken kârlılıklarını göz ardı
edebilmektedirler. Zaten perakendecilikteki temel problem iyi yapılan işlerin
sürdürülememesidir. Ciro ve karlılık cambazın ip üstünde yürürken tuttuğu denge
sopası gibidir, ikisi dengeli bir şekilde tutulduğunda cambazın ipte salimen
düşmeden yürümesi ancak mümkündür. İşte en büyük perakende cambazlığı da
karlılık ve cironun dengeli bir şekilde yürütülebilmesiyle ancak mümkündür.
Başka bir konuda perakende de
küçük sermayelerle büyük ciroların yapılmasıdır, yani kasanıza düşen paranın
hepsi sizin değildir, büyük çoğunluğu ürün aldığınız tedarikçilerindir. O
nedenle bu parayı harcarken çok dikkatli olmalısınız. Perakende mağazacılıkta
en büyük gider kalemi personel giderleridir, bu nedenle verimlilik
sağlayabilmek adına mutlaka norm kadro çalışması yapılması gereklidir. Birçok
zaman perakendecilikte püf noktası sayılabilecek bilgiler pek verilmemektedir.
Ben bu yazımda siz değerli perakendeci dostlarımın işine yarayacağını
düşündüğüm altın değerinde bazı bilgiler vereceğim. Söz personel ve norm
kadrodan açılmışken, yaygın olan 400-1500 m2 bazında mağazacılık konseptinde
genelde sürdürülebilir bir işletme için personel başı günlük en az 750-1.000 TL
ciro yapılması gerekmektedir. Mağazanızda çalıştırdığınız personel sayınızı
veya personel sayınıza göre yapmanız gereken ciroları hesaplarken bu rakamları
baz alabilirsiniz. Halka açık şirketlerden perakende şirketlerini incelediğinizde
dip toplamda kalan net karlılıkların %3-5 ler seviyesinde olduğunu hatta BİM dışındaki
diğer ulusal ve uluslar arası perakendecilerin ya çok düşük kârlar elde
ettiğini veya zarar ettiğini görebilirsiniz. Sektörde her geçen gün artan
rekabet ve düşen kar marjları, artan giderler dikkate alındığında gerçektende
bir taraftan büyümek, diğer taraftan yeterli ciroları ve karlılıkları yakalamak
ip üstünde cambazlık yapmaktan daha zor bir iş gibi görünüyor. Söz giderlerden
açılmışken de zaten ortalama %20-25 brüt karlılıkla çalışılan gıda
perakendeciliği sektöründe sizlere mağaza genel giderlerinizin cironun %15-20
ler civarında olması gerektiğini, bunun üzerinde genel gider oranlarıyla para
kazanmanın ve kâr etmenin pek de mümkün olmadığını belirtmek isterim. Arada
kalan %5 lik kâr marjından fire, kayıp,çalıntı içinde %1-2 lik bir pay
düştüğünüzde en dipte kalan %3 ve üzeri bir net karlılık rakamı iyi bir
rakamdır. Stok devir hızına hiç değinmek istemiyorum, çünkü bunu sağlıklı takip
edebilmeniz için sağlıklı ve sık aralıklarla sayım yapılması ve doğru envanter
sonuçlarına ulaşılması gerekmektedir. Eğer bunu yapabiliyorsanız gıda
perakendesinde ortalama 10-15 gün stok devir hızı çok iyi bir rakamdır.
Ortalama 45-60 günlük vadelerle çalıştığınızı varsayarsak da elinizde en azında
30 günlük cironuz kadar kullanabileceğiniz nakit sermayeniz var demektir.
Perakendecilerin özellikle iyi ama çok iyi öğrenmeleri gereken bir konuda
finans açığına düşmemektir, yani elde ettikleri nakit gelirlerle giderlerini ve
ödemelerini zamanında yapabilme becerileridir. Buna dikkat edilmediği
durumlarda işletmeniz kar eden ve iyi ciro yapan bir işletme olsa bile, finans
açığına düşmesi ve ödeme krizinden dolayı iflas ile karşı karşıya gelmesi içten
bile değildir. Burada dikkat edilmesi gereken en önemli husus kısa vadeli
borçlarınızın, işletmenizin bu vade içinde sağlayabileceği nakit veya nakite
çevrilebilir varlıklar toplamına oranının en azından 4/3 oranında olması
gerekmektedir, başka bir ifadeyle çıkan sonucun +1 ve üzerinde bir rakam olması
önemlidir.
* Bir iş açmak çok kolaydır; onu açık tutmak
ise çok zordur. Çin Atasözü
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder