15 Ekim 2014 Çarşamba

SATIN ALMANIN ÖNEMİ VE PÜF NOKTALARI 2. BÖLÜM

Satın almanın önemi ve püf noktaları 2. Bölüm
         Evet değerli dostlar, geçen sefer birinci bölümünü yayınladığımız satın alma konusundaki yazımızın ikinci bölümüyle sizlerle bilgi paylaşımına devam ediyoruz.
* Verimli bir tedarik zinciri yönetimi,  işletmeye ne gibi artılar sağlar?
Verimli bir tedarik zinciri yönetimi satışları ve hedefleri kontrol etmeyi, satılan ve satılmayan ürünler için çözüm üretmeyi, yeni teknolojilerin takibi ile mağazaların mal teminindeki güçlüklerin ortadan kaldırılması ve sipariş edilen malların en hızlı şekilde teminini sağlar. Ürünlerin tazelik, kalitesi, sağlamlığı, yasallığı ve garantisini taahhüt etmek, kontrol altında tutmak, rekabet avantajı yaratacak ürünler temin etmek, farklılık imajı yaratabilmekte yine bu sistemle mümkün olmaktadır. Sezonluk ürünlerin zamanında ve rakiplerden önce mağazalara girmesi, tüm gelir grubuna hitap edecek ürün ve çeşitliliğin mağazalarda bulunması ve tedarik edilmesi, mağaza gruplarına göre ürün strüktürü hazırlamak, strüktüre hâkim olmak, satılmayan ürünleri çıkartıp yenilerini koymak ancak bu şekilde mümkündür. Ayrıca sistem, karlılığı artıracak farklılaşma ve avantajlar sağlamayı, 80/20 kuralına göre optimum çeşitliliği bulundurmayı, pazar payı büyük ve önemli markaları en uygun koşullarla mağazalarda bulunmasını sağlamayı, markaların tüm veya birçok ürününü bulundurmak yerine en iyi satılanlarını bulundurmayı, her ürünün ve markanın alternatiflerini bulundurmayı, hiçbir marka ve firmaya tekelleşme imkânı ve fırsatı vermemeyi sağlayacaktır. Şirketlerin ülke, bölge ve şehir stratejilerinin belirlenmesi ve uygulanmasında, satın alma çalışmalarını organize etmek çok önemlidir. Yeni açılacak mağazalar için firmalarla görüşerek cirolarına göre ve bölüm paylarına göre en yüksek katılım bütçelerini almak, rakipleri kontrol etmek, fiyat araştırmaları yolu ile fiyatları en uygun düzeyde tutmak, rakip firma uygulamalarına zamanında karşılık verebilmekte yine iyi bir tedarik zinciri yönetimiyle mümkündür.  
* Satın alma sürecinde ürün performansının izlenmesinin önemi nedir?
Günümüzde satış alanları sınırlı buna karşılık ürün çeşidi de bir o kadar fazladır. Dolayısıyla her yıl ürün sayısındaki artışla birlikte, ortalama ürün başına düşen alan daralmaktadır. Hal böyle olunca da mağazaların satış alanlarını ve reyonların m2 sini arttıramayacağımıza göre, bu alanları optimum şekilde verimli kullanmak satışınızı, stok devir hızınızı ve dolayısıyla kârlılığınızı arttırmak için çok önemlidir. Ürün performansı için 2 temel nokta vardır 1.si doğru ürünü, doğru fiyatla, doğru zamanda ve doğru miktarda satın almak, 2. side ürünlere raf ömrü biçmek ve bu doğrultuda 3 ila 6 ay arasında performansına göre mağazalarda ürün delist çalışması yapmaktır. Tabii ki bu kriterler tek başına yeterli midir? Değildir. Perakendecilik çok yönlü bakış açısına sahip olmayı, müşteri beklentilerini çok iyi anlamayı gerektiren bir sektördür. Mesela sadece ürünlerin belirli dönemlerdeki miktarsal ve adetsel satışlarına göre rafta kalıp kalmayacağına karar veremezsiniz, bunun için o ürünle ilgili fiyatı uygun mu? İkame ürün mü, tamamlayıcı ürün mü? Alternatifi var mı? Yeteri kadar ve doğru yerde ve zamanda teşhir edilmiş mi? Kampanya, tattırım ve promosyonlarla desteklenmiş mi? gibi sormanız gereken pek çok soruya cevap vermeniz gerekir. Optimum stokla çalışarak şirkete stok maliyeti yüklememek, sermayeyi gereksiz ve plansız kullanmamalıdır. Sonuçlarından tam emin olunmayan, stoku artırıcı ve verimliliği, karlılığı düşük ürün satın alma ve uygulamalarından kaçınmak gerekir.
Satın alma organizasyonu bir işletmenin karlılığını sağlayan en temel organlarından birisidir. Sistemin başarısında en önemli görev satın almaya düşmektedir. Bu görev son derece kritik ve hassastır. Bu nedenle yapılacak bütün bu çalışmalar satın alma maliyetlerinin ve tüm maliyetlerin düşürülmesine katkı yapmayı sağlayarak, verimli bir tedarik zinciri yönetiminin gerçekleştirilmesini sağlar.          
                                                                                                           Necmettin Kuru

                                                                                               Pazarlama ve Yönetim Danışmanı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder