Satın almanın önemi ve püf noktaları 2.
Bölüm
Evet
değerli dostlar, geçen sefer birinci bölümünü yayınladığımız satın alma
konusundaki yazımızın ikinci bölümüyle sizlerle bilgi paylaşımına devam
ediyoruz.
* Verimli bir tedarik zinciri yönetimi, işletmeye ne gibi artılar sağlar?
Verimli bir
tedarik zinciri yönetimi satışları ve hedefleri kontrol etmeyi, satılan ve
satılmayan ürünler için çözüm üretmeyi, yeni teknolojilerin takibi ile mağazaların
mal teminindeki güçlüklerin ortadan kaldırılması ve sipariş edilen malların en
hızlı şekilde teminini sağlar. Ürünlerin tazelik, kalitesi, sağlamlığı, yasallığı
ve garantisini taahhüt etmek, kontrol altında tutmak, rekabet avantajı
yaratacak ürünler temin etmek, farklılık imajı yaratabilmekte yine bu sistemle
mümkün olmaktadır. Sezonluk ürünlerin zamanında ve rakiplerden önce mağazalara
girmesi, tüm gelir grubuna hitap edecek ürün ve çeşitliliğin mağazalarda
bulunması ve tedarik edilmesi, mağaza gruplarına göre ürün strüktürü hazırlamak,
strüktüre hâkim olmak, satılmayan ürünleri çıkartıp yenilerini koymak ancak bu
şekilde mümkündür. Ayrıca sistem, karlılığı artıracak farklılaşma ve avantajlar
sağlamayı, 80/20 kuralına göre optimum çeşitliliği bulundurmayı, pazar payı
büyük ve önemli markaları en uygun koşullarla mağazalarda bulunmasını
sağlamayı, markaların tüm veya birçok ürününü bulundurmak yerine en iyi
satılanlarını bulundurmayı, her ürünün ve markanın alternatiflerini
bulundurmayı, hiçbir marka ve firmaya tekelleşme imkânı ve fırsatı vermemeyi
sağlayacaktır. Şirketlerin ülke, bölge ve şehir stratejilerinin belirlenmesi ve
uygulanmasında, satın alma çalışmalarını organize etmek çok önemlidir. Yeni
açılacak mağazalar için firmalarla görüşerek cirolarına göre ve bölüm paylarına
göre en yüksek katılım bütçelerini almak, rakipleri kontrol etmek, fiyat
araştırmaları yolu ile fiyatları en uygun düzeyde tutmak, rakip firma
uygulamalarına zamanında karşılık verebilmekte yine iyi bir tedarik zinciri
yönetimiyle mümkündür.
* Satın alma sürecinde ürün performansının
izlenmesinin önemi nedir?
Günümüzde
satış alanları sınırlı buna karşılık ürün çeşidi de bir o kadar fazladır.
Dolayısıyla her yıl ürün sayısındaki
artışla birlikte, ortalama ürün başına düşen alan daralmaktadır. Hal böyle
olunca da mağazaların satış alanlarını ve reyonların m2 sini
arttıramayacağımıza göre, bu alanları optimum şekilde verimli kullanmak
satışınızı, stok devir hızınızı ve dolayısıyla kârlılığınızı arttırmak için çok
önemlidir. Ürün performansı için 2 temel nokta vardır 1.si doğru ürünü,
doğru fiyatla, doğru zamanda ve doğru miktarda satın almak, 2. side ürünlere
raf ömrü biçmek ve bu doğrultuda 3 ila 6 ay arasında performansına göre
mağazalarda ürün delist çalışması yapmaktır. Tabii ki bu kriterler tek başına
yeterli midir? Değildir. Perakendecilik çok yönlü bakış açısına sahip olmayı,
müşteri beklentilerini çok iyi anlamayı gerektiren bir sektördür. Mesela sadece
ürünlerin belirli dönemlerdeki miktarsal ve adetsel satışlarına göre rafta
kalıp kalmayacağına karar veremezsiniz, bunun için o ürünle ilgili fiyatı uygun
mu? İkame ürün mü, tamamlayıcı ürün mü? Alternatifi var mı? Yeteri kadar ve
doğru yerde ve zamanda teşhir edilmiş mi? Kampanya, tattırım ve promosyonlarla
desteklenmiş mi? gibi sormanız gereken pek çok soruya cevap vermeniz gerekir.
Optimum stokla çalışarak şirkete stok maliyeti yüklememek, sermayeyi gereksiz
ve plansız kullanmamalıdır. Sonuçlarından tam emin olunmayan, stoku artırıcı ve
verimliliği, karlılığı düşük ürün satın alma ve uygulamalarından kaçınmak gerekir.
Satın alma
organizasyonu bir işletmenin karlılığını sağlayan en temel organlarından
birisidir. Sistemin başarısında en önemli görev satın almaya düşmektedir. Bu
görev son derece kritik ve hassastır. Bu nedenle yapılacak bütün bu çalışmalar
satın alma maliyetlerinin ve tüm maliyetlerin düşürülmesine katkı yapmayı sağlayarak,
verimli bir tedarik zinciri yönetiminin gerçekleştirilmesini sağlar.
Necmettin Kuru
Pazarlama ve Yönetim Danışmanı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder