BAŞARIYA GİDEN YOLLAR
Bir işletmede de başarıyı
yakalamak için önce değişime inanmak ve değişime hazır olmak gereklidir.
Başarıda bazen şansta insana yardım eder,
şans
herkes için vardır, ama başarmak isteyenler kendi şanslarını kendileri yaratır.
Ticarette başarılı olmanın yolu 4 şeye hakim olmaktan geçmektedir.
Bu 4 şey; “İNSAN”,
“PARA”, “MAL”, ve “BİLGİ” dir.
İNSAN : Sektörünün genel yapısına baktığımızda en temel
problem insan kaynağı ve çalışandır; aynı zamanda en büyük gider kalemidir.
Şirketinizin şu anki duruma dönüp baktığınızda, giderler içindeki payının ve personel
sirkülâsyonunun çok yüksek olduğunu göreceksiniz. Şu anki sektör ortalaması
genelde aylık %15 ve üzerindedir. Olması gereken ise, en azından aylık %5’in
altına çekilmelidir. Bu nedenle atılması gereken adımlar içinde, iyi bir İnsan
Kaynakları yönetimi, işe alım kriterlerini belirlemek, işe almadan iş ve görev
tanımlarını netleştirmek, işe uygun personel almak, işe alım sürecinde,
gelişmiş personel işe alma ve yerleştirme testlerinden ve yöntemlerinden
istifade etmektir. Ayrıca kalifiye personelleri elinizden kaçırmamaktır. Çünkü
işletmenin işe alacağı her yeni personelin o işletmeye dolaylı ve dolaysız
maliyeti, inanın elindekini tutmasından kat kat daha pahalıdır ve yeni
aldığınız çalışanın öncekinden daha iyi olacağının garantisi yoktur.
PARA : İşletmelerde para, işletmenin döngüsü için doğru
yönetilmesi gereken bir unsurdur. Aile şirketlerinde genelde finansın başında,
aile üyesi veya şirket ortaklarından birisi görev yapmaktadır. Şirketler,
genellikle sermayelerinin kat kat fazlası cirolarla çalıştıkları için, özellikle
nakit yönetimi işletmenin sağlıklı bir ticaret yapılabilmesi açısından çok önemlidir.
Kasadaki para tedarikçi veya üreticilerindir, nakit açığına düşmemek için iyi
bir finans yönetimi ve sürdürülebilir karlılık gereklidir. İşletmeler karlı bir
ticaret yapıyor olsalar da, işletme yanlış finans yönetimi sonucunda ödeme
açığına düşebilir, finans kriziyle sarsılabilir, iflas edebilir. Bu nedenle
işletmeye yeterli donanıma, bilgi ve beceriye sahip, risk analizi yapabilen,
ödeme dengesine dikkat edecek, iyi bir finans yöneticisi atanmalıdır. Sonra bu
kişiler iyi bir denetim mekanizmasıyla denetlenmeli ve karşılaşılabilecek
riskler minimum seviyeye çekilmelidir.
MAL :Para yönetimi kadar mal, ürün yönetimi de işletmenin
sağlıklı ticaret yapabilmesi açısından çok önemlidir. Hızlı sirkülasyon, doğru
stok yönetimi, fazla stokların eritilmesi, müşterilerin esas ihtiyaçları
üzerine yoğunlaşmak, hızlı dönüşümlü ürünleri hedef almak, müşterileri satıcı
şirketleri ve rakipleri dinleyerek uygun bir ürün yelpazesi oluşturmak, ürün
yelpazesini korumak (bir ürün çıkar bir ürün girer), müşterilere kesintisiz
ürün çeşitlerini sunmak, malları en iyi şartlarda satın almak, en iyi
kaynaklardan dolaysız yolu tercih ederek mal satın almak, satın alma şartlarını
iyileştirmek ve daha çok promosyon elde etmek için sık sık görüşmelerde
bulunmak. Malların akışını hızlandırmak, satışların dönüşümüne uygun bir düzeyde
stokları muhafaza etmek, ürünlere ayrılan yer satışların dönüşümüne uygun
olmalıdır. Hacim (bütün stok) mağazadadır. Self servis sistemine öncelik
vermek. Tazelik, promosyonlar ve sürüme önem vermek ve üzerinde durmak.
Hakimiyet, ürün çeşidinin büyütülmesine bağlı olan ıskontonun kabul edilmemesi,
şirketlere karşı kusursuz ve beklentilerde katı olmak, yeni ürün girişinin
bedele bağlı olması. Satın almada elde edilen kârlar, fiyatları düşürmeye
rekabet avantajı ve karlılığın yükseltilmesine yaramalıdır. Rekabette
farklılaşabilmenin yolu, taze gıda dediğimiz manav, şarküteri, et ve unlu
mamuller reyonlarının iyi yönetilmesinden geçmektedir. Bu bölümlerin satın alması
güçlendirilmeli, profesyonel işini ve sektörü iyi bilen bir satın almacılar
alınmalı, manavda, şarküteri, et ürünlerinde, depodan merkezi dağıtım ve
sevkiyat yönetimine geçilmelidir. Marka ve ürün çeşitliliği yeterli seviyede
olmalı, gözden geçirilmeli ve yeterli çalışma yapılmalıdır. Satın almada
otomatik sipariş ve stok yönetimine geçilmelidir. Bunun için yine, gerekli raporlama
ve program altyapısını kurabilecek, yönetebilecek iyi bir Bilgi İşlem Programı
ve yöneticilerine ihtiyaç vardır.
BİLGİ :“Bilmediğini ve ölçemediğini yönetemezsin.” Son
dönemde rekabetin yoğun ve şiddetli olması “hızlı
balık, büyük balığı yutar” tezini doğrulamaktadır. Bilgiye doğru bir
şekilde, hızlı ve zamanında ulaşmak ve bunu analitik bir şekilde değerlendirip
işletmeye katma değer sağlayabilmek adına kullanabilecek yetenekli ve yeterli
personel ve sistem altyapısı olmalıdır. Artık kitlesel pazarlama yeterli
olmamakta bununla birlikte kişisel pazarlama daha öne çıkmaktadır, bunun içinde
bilgiye ihtiyaç vardır. Ayrıca işletmenin ticari verilerinin ve sistem
altyapısının büyüme potansiyeliyle doğru orantılı bir şekilde büyümesi ve
yatırım yapılması gereklidir. Bu verilerin ve bilgi güvenliğinin sağlanması da
ayrıca hayati derecede önemlidir. Bilgi
sistemleri pahalı bir o kadarda gerekli bir yatırım olduğu için bu yatırımların
işletmeye külfet getirmemesi adına uzun vadeye yayılarak yapılması daha uygundur.
İşletmelerin şu anki kullandıkları ticari ERP programlarının yeterli olup
olmadığına, işletmenin bugünkü ve yakın gelecekteki ihtiyaçlarına cevap verip
veremeyeceğine bakılmalıdır. Ayrıca veri güvenliği, hız, raporlama, işleyiş vb.
açılarından yeterli olmasına dikkat edilmelidir. Eğer bunlar yoksa en kısa
zamanda daha fazla vakit kaybetmeden sektörde servis ağı yaygın, pek çok firma
tarafından kullanılan Ticari bir ERP programına geçiş yapılmalıdır. Kasa
sistemleri de yine aynı şekilde, ileri vadede Ulusal seviyedeki firmaların kasa
sistemlerine geçiş yapılmalıdır, çünkü artık bu firmaların maliyetleri şu anki kullandığınız
kasalardan daha fazla değildir. Ayrıca en kısa sürede yine müşterilerini
tanıyacak onların beklenti ve alışveriş alışkanlıklarını yönetebilecek bir
“Müşteri Sadakat Kartı Programına” geçilmeli, bütün bunları ve Kart programını
yönetebilecek seviyede bir bilgi işlem yöneticisi, uzmanları alınmalıdır.
“Hiç kimse başarı merdivenlerini elleri cebinde tırmanmamıştır”. Konfüçyüs
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder